Första delsträckan – framme I Tärnaby

Nu har jag och hundarna varit ute sex dagar. Vädret har väl inte visat sig från sin bästa sida förutom några soliga timmar i måndags kväll. Vi startade I söndags e.m från Klimpfjäll och stannade ca 1 km söder om Durreskalet i tält. Kvällen och hela natten vräkte snön ner, på morgonen var det att leta fram pulkan och gräva fram tältet. Vinden var rätt hård genom Durreskalet och sedan fortsatt vass så vi stannade I Tjåkkele över natt istället för tänkta Åtnikstugan. Nya stugan var under renovering så vi grävde oss in I gamla stugan där vi delade husrum med stammisarna (mössen). I tisdags följde vi Ransarån vilket var tuffa två mil i tung blöt snö som både hundarna och jag sjönk ned och dessutom klibbade under skidor och pulkan. Det hela blev inte lättare av att isen på älven efter bara någon km blev så dålig att vi fick klättra upp på kanten och snirkla oss upp och ned I björkskogen. Vi övernattade i Ljusliden och delade rum med två trevliga fiskande gentlemen från Klimpfjäll (tack för vattenhämtning och hjälp med låsmuttrarna på pulkan samt pytten). I onsdags gick vi från Ljusliden, ca 3 mil och slog upp tältet vid Virisen. Vädret var ok hela dagen men under sista halvtimmen började det blötsnöa ymnigt. Under natten smattrade regnet på tältduken och fortsatte sedan under hela torsdag förmiddag. Jag bestämmde mig för att ligga kvar och avvakta bättre väder och för en gångs skull tog jag rätt beslut. Eftermiddagen bjöd på uppklarnande väder och till och med lite sol. Efter en blöt färd över Virisen, fina soliga km efter Rönnbäcken, livsfarliga km efter en slagit led ned till Rönnbäck satte jag upp tältet I Vojtjajviken. Vinden som under natten varit hård mojnat I morse, några minusgrader och ingen nederbörd. De första km fick jag gå till fots och släpa pulkan efter en stenhård och bedrövligt slagit brant led upp på fjället. Hundarna var en fantastisk hjälp men jag kände mig rätt (sönder) sliten då vi äntligen var uppe. Sedan hade vi en fin färd över Gackervattnet innan vi nådde Tärnaby. Den sista milen tror jag att mötte ca en miljon skotrar, tur att vi inte passerar här vid påsk. I natt övernattar vi hos Hannas föräldrar I Kråkberg. Det var enormt skönt med en dusch och hundarna sover nöjda inomhus. Imorgon fortsätter vi med fyllda depåer (=tyngre pulkan) mot Tärnasjö.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.